مهدی علیه السلام، برتر از ابوبکر و عمر (جدید)

بسم الله الرحمن الرحيم
خروج حضرت مهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف امری ثابت در نزد شیعه و اهل تسنن می باشد .
در نزد شیعه ، برتری اهل بیت علیهم السلام از همه افراد و همه ما خلق الله امری ثابت و بلکه از عقاید ثابت این فرقه حقّه می باشد .
این عقیده را می توان با تمسک به احادیث فراوانی در اهل تسنن همانند حدیث ثقلین و حدیث طیر مشوی و حدیث سفینه نوح و غیره نیز اثبات نمود .
ما در اینجا به یک روایت صحیح السند یکی از تابعین اهل تسنن اشاره می کنیم که برتری حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را بر ابی بکر و عمر نشان می دهد .

سیوطی در کتاب " العرف الوری فی اخبار المهدی " چنین می گوید :

وأخرج (ك) أيضا من طريق ضمرة [عن ابن شوذب] عن محمد بن سيرين: ((أنه ذكر فتنة تكون , فقال: إذا كان ذلك فاجلسوا في بيوتكم حتى تسمعوا على الناس بخير من أبي بكر وعمر رضى الله عنهما , قيل: [يا أبا بكر] خير من أبي بكر وعمر؟ ,قال: قد كان يفضل على بعض [الأنبياء] .
قلت: في هذا ما فيه, وقد قال ابن أبي شيبة في ((المصنف)) في باب المهدي  , حدثنا أبو أسامة, عن عوف, عن محمد هو ابن سيرين قال: ((يكون في هذه الأمة خليفة لا يفضل عليه أبو بكر ولا عمر)).
قلت: هذا إسناد صحيح ....

ضمره نقل می کند که ابن سیرین بیان کرد فتنه ای اتفاق می افتد و گفت : پس هر وفت آن فتنه اتفاق افتاد ، در خانه تان بنشینید تا اینکه صدای کسی را بشنوید که از ابی بکر و عمر بهتر و برتر است .
گفته شد : ای ابابکر ! آیا او از ابوبکر و عمر بهتر است ؟
ابن سیرین گفت : او بر بعضی از انبیاء نیز برتری دارد .
(سیوطی) می گویم : در این روایت مطلبی است و ابن ابی شیبه در المصنف در باب المهدی به نقل از ابن سیرین می گوید : در این امت خلیفه ای خواهد بود که ابوبکر و عمر بر او برتری ندارند .
(سیوطی) می گویم : سند این روایت صحیح است .

العرف الوردي في أخبار المهدي ، ص 118، اسم المؤلف:  جلال الدين عبدالرحمن بن أبي بكر بن محمد السيوطي أبو الفضل الوفاة: 911 هـ ، دار النشر : دارالکتب العلمیه - بيروت – لبنان – 1427 ه /2006 م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : ابویعلی البیضاوی

 

 


 
البته سیوطی و محقق کتاب خواسته اند که از زیر مدلول این روایت فرار کنند ولی دیگر علمای اهل تسنن به صراحت از این روایت فهمیده اند که منظور قطعا حضرت مهدی علیه السلام از ابی بکر و عمر ، برتر و بهتر می باشند .

شریف بزرنجی در کتاب " الاشاعه فی اشراط الساعه " بعد از نقل این سخن ابن سیرین از کتاب سیوطی چنین می گوید :

قلت : التحقيق أن جهات التفاضل مختلفة ، ولا يجوز لنا التفضيل في فرد من الأفراد على الإطلاق إلا إذا فضله النبي صلى الله عليه وسلم كذلك ، فإنه قد يوجد في المفضول مزية من جهات أخر ليست في الفاضل .
وتقدم من الشيخ في الفتوحات أنه معصوم في حكمه مقتف أثر النبي صلى الله عليه وآله لا يخطئ أبداً . ولا شك أن هذا لم يكن في الشيخين ، وأن الأمور التسعة التي مرت لم تجتمع كلها في إمام من أئمة الدين قبله . فمن هذه الجهات يجوز تفضيله عليهما ، وإن كان لهما فضل الصحبة ، والمشاهدة والوحي والسابقة ، وغير ذلك ، والله أعلم .
قال الشيخ علي القاري في المشرب الوردي في مذهب المهدي : ومما يدل على أفضليته أن النبي صلى الله عليه وآله سماه خليفة الله ، وأبو بكر لا يقال له إلا خليفة رسول الله

(برزنجی ) می گویم : محققاً جهات برتری مختلف می باشد و ما اذن به تفضیل به صورت مطلق برای دیگران نداریم مگر اینکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله او را برتری داده باشد زیرا در اینصورت از جهاتی در مفضول مزیتی می باشد که در فاضل نیست .
قبلا از فتوحات شیخ - ابن عربی - بیان شد که (مهدی علیه السلام) بر اساس روایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ، در حکمش معصوم بوده و هرگز اشتباه نمی کند و بی شک این امر در شیخین وجود نداشته است و امور
9 گانه ای که بیان شد در هیچیک از ائمه دین قبل از او وجود نداشته و بر اساس این جهات است که می توان مهدی(علیه السلام) را بر آن دو نفر (ابی بکر و عمر) برتری داد ولو اینکه آنها ، فضل مصاحبت پیامبر و مشاهده ایشان و وحی و سابقه در ایمان را داشته باشند .

شیخ علی قاری در کتاب " المشرب الوردی فی مذهب المهدی " می گوید : و آنچه که دلالت بر افضیلت مهدی(علیه السلام) می کند این است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، او را خلیفه الله نامید ولی ابوبکر را نمی نامیدند مگر خلیفه الرسول .

الاشاعه فی اشراط الساعه ، ص 175، اسم المؤلف:  محمد بن عبدالرسول الحسینی الشهرزوری البرزنجی  الوفاة: 1103 هـ ، دار النشر : دارالهجره - سوریه – دمشق – 1416 ه /1995 م ، الطبعة : الثانيه ، تحقيق : موفق فوزي الجبر

 

 

 
 

در همین راستا ، شیخ احمد عبدالعال طهطاوی ، رئیس جمعیت اهل القرآن و السنه " در کتاب " التقاء المسیحین " این چنین می گوید :

و هذا الثانی و ان کان اخف من الاول الا انه یجب تاویلهما بصرائح الاحادیث وقیام الاجماع علی انه افضل منه بل و افضل بقیه الاربعه بل الصحابه .
..... و کان ابن سیرین اراد بقوله : کاد ان یفضل علی بعض الانبیاء ، انه یوم عیسی علیه السلام و للامام فضل علی الماموم من حیث التبعیه لکن فی الحقیقه لیس هذا الفضل له بل لنبیناء صلی الله علیه وسلم لان ائتمامه به علامه علی نزوله بشریعه نبینا صلی الله علیه وسلم و اتباعه له .

روایت دومی خفیف تر از اولی می باشد و لذا باید آنها را بر اساس تصریحات احادیث تاویل کرد و اینکه اجماع بر آن است که مهدی(علیه السلام) از خلفای اربعه بلکه از همه صحابه برتر می باشد .
... و منظور ابن سیرین از جمله " می رود که بر برخی از انبیاء برتری یابد " این می باشد که به همراه عیسی علیه السلام نماز می گذارد و برای امام بر مامون به حیث تبعیت ، برتری وجود دارد . ولی در حقیقت این برای او فضیلتی نیست بلکه بواسطه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائتمام ایشان بر مهدی (علیه السلام) می باشد که نشان از نزول وی بر شریعت نبوی و پیروی او از پیامبر می باشد .

التقاء المسیحین فی آخر الزمان ، ص 102، اسم المؤلف:  علي احمد عبدالعال الطهطاوی ، دار النشر : دارالکتب العلمیه - بیروت

 

 

 



 
 
و در آخر نیز به روایتی مشابه از ابن سیرین اشاره می کنیم که صراحت بیشتری بر مطالب بالا دارد :


نعیم بن حماد – شیخ و استاد بخاری – در کتاب " الفتن و الملاحم " می گوید :

عن ابن سيرين قيل له المهدي خير أو أبو بكر وعمر رضي الله عنهما ؟ قال هو أخبر منهما ويعدل بنبي .

به ابن سیرین گفته شد : مهدی(علیه السلام) بهتر و برتر است یا ابی بکر و عمر ؟
ابن سیرین پاسخ داد : او (مهدی علیه السلام) از هر دوی آنها بهتر و برتر است و معادل یک پیامبر می باشد .

کتاب الفتن ، ص 221 ، اسم المؤلف:  أبي عبد الله نعيم بن حماد المروزي الوفاة: 288 هـ ، دار النشر : دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع - بيروت – لبنان – 1414 ه /1993 م ، تحقيق : سهيل زكار


العبد الاحقر – مقداد العلوی


دیدگاه ها

برتری صاحب الزمان

سلام

عنوان مقاله رو که دیدم یاد این حدیث افتادم

 

الدهر انزلنی ثم انزلنی حتی یقال: معاویه و علی و علی و معاویه

 

واقها الدهر انزل صاحب الزمان ثم انزله حتی یقال صاحب الزمان و ابابکر و عمر

 

مقاله خوبی بود

موفق و موید باشید